Alla inlägg under augusti 2009

Av Catherine - 28 augusti 2009 15:54

För er som råkar vara intresserade av jaktprovet, så kan jag meddela att till dags datum har det inkommit:


30 anmälningar till elitklass

40 anmälningar till öppen klass


Än är inte anmälningstiden slut, men det är snart den stackars brevlådan....


Av Catherine - 14 augusti 2009 16:11


Av tidigare inlägg så förstår ni att vi har varit på exteriör beskrivning för retriever. Hela familjen (mamma, pappa, barn = Raja, Viggo, Ammy) beskrevs. Intressant! Viggo visade sig vara riktigt snygg. Typ, skulle kanske kunna tom få ett 1:a el. 2:a pris på utställning, ifall han är i päls. Wow, säger matte!


Jag konstaterade ju raskt att Ammys skavanker nedärvts från mödernet. Ja, kanske förutom det branta korset då, som ju ganska tydligt är Viggos.....


Att visa upp hund är en konst! Det ska löpas i en trekant och fram och tillbaks och tanken är då att vovven ska röra sig i trav. Lättare sagt än gjort.


Jag flåsade runt i den där trekanten under förmanande tillrop från min kära kennelkollega.


-Inte så!

-Du måste ju öka takten!

-Nej, stanna inte!

-Han ska ju trava....

-Ställ nu upp honom snyggt!


Där i mellan skrattade den rutinerade kennelkollegan, så där lite lagom hånfullt åt mina valhänta försök att på bästa sätt visa upp mina fagra vovvar.


Skrattar bäst som skrattar sist, säger jag bara! :-)


Kollegan sparkar sedan elegant av sig sommarsandalerna, för att barfota föra sin Raja över gräsytan.


ÅH, VAD JAG ÖNSKAR ATT JAG FILMAT DEN HÄR HÄNDELSEN!! Den hade berikat världen!


Kollegan jobbade frenetiskt med koppel och utan koppel. Raja gick i galopp, passgång, kängurusprång, jämfotahopp.....you name it


Sedan kommer den obetalbara kommentaren: -Hon kan faktiskt trava! Men, hon vill inte idag....


Så åkte vi då hemmåt. Kollegan, jag och tre exteriörbeskrivna hundar. Och jag kunde ju inte hålla tyst....


-Kör nu försiktigt Maire. Vi har ju en utställningsstjärna där bak.....

Av Catherine - 14 augusti 2009 16:05

Storlek/mankhöjd: Ok


Huvud, nosparti, bett/tandstatus: Bra skalle, aning tunnt nosparti, bett ua, kompl. bett

Överlinje inkl. hals, kors och svans: Tillr. hals, sluttande kors, lågt ansatt svans

Framställ: Aningen brant skuldra, rak överarmsvinkel

Bakställ: långt lår, aningen knapp knävinkel

Bröstkorg-form: Välformad, en aningen grund bröstkorg

Benstomme/tassar: passande stomme, utm. tassar


Pälskvalitet: kort, urfälld, saknar underull idag


Rörelser: ok, parallellt, en aning kort

Tillgänglighet/mentalitet: utm.


Testikelstatus: -


Övrigt: Mkt god typ

Domare: Jan Herngren

Av Catherine - 14 augusti 2009 15:57

Storlek/mankhöjd: Normal


Huvud, nosparti, bett/tandstatus: Bra huvud och uttryck, bra nosparti, saxbett, komplett bett


Överlinje inkl. hals, kors och svans: Bra överlinje, tillr. hals, ngt kort sluttande kors, lågt ans. svans


Framställ: Bra skuldra, tillr. vinklad överarm


Bakställ: Utm. vinklad bak


Bröstkorg: Utm.


Benstomme/tassar: aningen tunn benstomme, utm. tassar


Pälskvalitet: ej i bästa pälskonst. idag, tillr. längd


Rörelser: bra bak, en aningen korta frambensrörelser, tåar in


Tillgänglighet/mentalitet: utm.


Testikelstatus: utm.


Övrigt: Idag motsvarar han  en 2:a i öppenklass!


Domare: Jan Herngren

Ovido - Quiz & Flashcards