Alla inlägg under mars 2008

Av Catherine - 31 mars 2008 21:06

Idag ringde Tina Sannestål och berättade att hon i princip var helt säker på att Storma är dräktig. Hon kände att hon var så säker, så att det kommer inte att behövas ngt ultraljud för ytterligare bekräftelse. Verkligen jättekul! Nu håller vi tummarna för vackra och duktiga Storma/Viggo-valpar. Är ni intresserade av valp, så hör av er till Stormfågelns kennel och Tina.


Idag lyckades jag och Viggo åtminstone prestera ngr långa linjetag. Min ambition är, varje dag, att det ska tränas, hej och hå. Men, efter att ha agerat mamma/matte större delen av dagen, så är jag totalslut framåt kvällningen. Det gör ju inte saken bättre att magen nu har vuxit till modell större. Gick promenad nu ikväll och var tvungen att stanna och flåsa :(

Hmm, hur ska detta gå? Det är ju flera månader kvar till juli, suck!


Hundarna visar dock hyfsad förståelse för gravid och långsam matte. Värre är det med barnet. En 15 kg klump, som tycker att mamma ska fortsätta kånka och släpa på honom i tid och otid. Jag är stark som en oxe nu, men ryggen knakar betänkligt.


Imorgon ska jag se om jag kan packa in hela gänget och våldgästa Maire, så att vi åtminstone får ett riktigt träningspass innan WT i Jönköping på lördag.


Lite Ammy-Nytt också kanske?

  • Hon bet av en halv buske i trädgården och placerade den utanför ytterdörren.
  • Hon kom in i full galopp efter morgonkissen (dag 1), med en.....stor istapp i munnen
  • Hon kom in i full galopp efter morgonkissen (dag 2), med en .....stor djupfryst bajskorv i munnen.
  • Hon kom in i full galopp efter morgonkissen (dag 3), med en.....liten och vältuggad (och väldigt död) mus.
  • Hon hade långtråkigt i bilen......och bet helt sonika av spännet på Tellans vintertäcke. Tellan var lätt besvärad, eftersom hon var iklädd täcket vid händelsen.
  • Hon dödade Isacs napp (den hundrafemtioelfte närmare bestämt)
  • Hon käkade upp ytterligare en hylla i hallen.

Tja, det var den gångna Ammy-veckan. Vad månde hända nästa vecka??? :)

Av Catherine - 26 mars 2008 19:51

Station 1: 16, dirigering  ca 45 m

Station 2: 16, dubbelmarkering

Station 3: 6, enkelmarkering över bäck

Station 4: 7, dirigering

Station 5: 13, walk up


Totalt: 58 poäng och 8:e plats

Inte så illa jobbat va?


Blev dock förvånad över station 4, där jag tyckte Viggo skötte sig riktigt bra?? Borde åtminstone ha blivit godkänd på momentet. Hmm??


Av Catherine - 24 mars 2008 17:26

Sitter här framför datorn, lite rödmosig och frusen efter att varit ute en heldag på working test. Jag är nöjd med dagen, men fortfarande väldans nyfiken på vilka poäng vi fick på de olika stationerna.


Jag och Viggo lottades aldrig in i ngt lag eftersom det var så många ökl-hundar, så de överskred antalet nkl- och ekl-hundar. Detta passade mig bra, för då slipper man ju att få dåligt samvete gentemot ngr andra ifall den egna vovven inte funkar.


Vi började på station 5, med en walk up. En dubbelmarkering föll i snön och Viggo fixade den helt ok. Han fick ligga i och leta lite, men höll sig i området. Med tanke på att hans näsa varit lite si och så, var det fullt godkänt.


Station 4; dirigering: Skickade Viggo rakt ut, men sedan girade han vänster mot en dold funktionär. Fick blåsa och dirigera om två gånger innan Viggo blev övertygad om att han skulle åt höger istället :) Helt ok jobb, enligt min mening.....


Station 3: enkelmarkering över vattenfyllt dike och in i snårskog. Hmm, rackarns svår station. Svårt för hunden att bedöma ngn exakt nedslagsplats. Följden blev ett fritt sökarbete i ett för stort område. Dirigerade till slut Viggo till apporten, bara för att han skulle få hem den. Extremt svåra vittringsförhållanden.


Sedan var det lunchbrejk och jag tror att både jag och hund tappade lite fokus, när det åter blev dags för arbete.....


Station 2: dubbelmarkering "på" lada och bakom lada. Klurigt! Viggo blev lite vimsig för han trodde i sitt lilla huvud att han hade hämtat dummyn bakom ladan, men i själva verket hade han fixat hem dummyn som studsade i väggen framför ladan. Därför fick jag till slut dirigera  honom för att få honom bakom ladan. Lite allmänt vimsigt och flummigt, men hem kom även dummy nr2.


Station 1: dirigering. Velig matte! Skickade rakt ut, blåste stopp, hunden fick vittring och då tjoade jag ngt halvhjärtat utkommando, men det var inte dummyn som han hade i näsan utan ngt annat "lukta spännande". Sedan blåste jag ett mer ordentligt stopp och fick ut honom till rätt område.


Summa summarum, så gick det väl som förväntat. Viggo skötte sig och han var varken bättre eller sämre än vanligt (det är bara matte som måste skärpa till sig lite mer :) )


En härlig dag var det i alla fall, i trevliga människor (och hundars) sällskap!!!


Nu ska vi bara vila, kolla på simning på tv:n och käka Rogers nybakta muffins.


Hej hopp morgongalosch!

Av Catherine - 22 mars 2008 12:30

........och idag var Tellan så bra att hon kunde följa med på skogspromenad!


Om ngr timmar är det dags för påskmiddag hos svärmor. Tellan får hänga på, för hon är som värsta valpen nu när hon knaprar kortison (måste ut och kissa en gång i timmen).


Lyssnade precis av min mobil, där jag blivit inbjuden till jaktträning idag. Åh, vad sugen man blir. Egentligen skulle vi ha träffats igår, men då blåste ju träning bort och vi hade strömavbrott till och från.


Men, men påskmiddagen får gå före träning idag.....


GLAD PÅSK till er alla!

/Catherine & vovvarna

Av Catherine - 19 mars 2008 14:04

Igår kväll tillbringade jag och Tellan 3 timmar på Växjö Djursjukhus. Min lilla tant har blivit sjuk igen. Lilla hjärtegryn!


Vi gick vår vanliga skogspromenad igår eftermiddag och på hemvägen började Tellan få svårt att gå rakt fram (hon girade ner i dikena). Väl hemma började hon kräka och då ringde jag veterinären, för jag kände ju så väl igen symptomen. Mycket riktigt, så har hon fått virus på balansnerven igen.


På djursjukhuset ville de vätska upp henne intravenöst och ge henne kortisonbehandling. Efter diverse stick i tre av fyra ben insåg vi att det helt enkelt inte gick att sticka henne, eftersom ådrorna sprack. Därför fick hon vätska under nackskinnet istället. Under hela tiden var Tellan lika tapper som hon alltid är. Snäll och tålig hund!


Nu får vi avvakta och se vart det bär. Hon kan ju som sagt bli helt återställd, men det finns också en risk att symptomen kommer tillbaks, så snart behandlingen upphör. Till detta måste man ju betänka att hon faktisk är 15 år gammal (om än en välbevarad 15-åring). Postitivt är väl, att vi denna gång börjat behandla i ett tidigare skede, så hon är inte lika vinglig som sist och hon har fortfarande aptit och både äter och dricker. Tyvärr, kräks det ju en del, speciellt efter det att hon har varit i rörelse.


Viggo och jag var hos Birgitta för att träna nu i förmiddags. Han var lite ofokuserad först, men skärpte upp sig medan vi gick på "linje" och gjorde markeringsarbete. Men, allteftersom träningen fortsatte insåg vi att ngt inte stod rätt till med honom.


Viggo markerade duktigt, gick ut i rätt område, snubblade på dummyn, men fick uppenbarligen ingen vittring av den. Och efter att detta upprepats åtskilliga gånger, deppade vovven ihop mer och mer, tappade självförtroendet och tyckte att  livet var trist.


Det konfererades ett tag och sedan enades gänget om att det måste röra sig om noskvalster. Birgitta har ju sett Viggo i arbete tidigare och menade att han inte stod att känna igen. Så nu, har matte ringt djursjukhuset och fått medikament även till resten av vovvarna. Man kan ju bara hoppas att det hinner börja verka innan måndag, då det är WT! Vad är väl en hund utan luktsinne??

Av Catherine - 18 mars 2008 09:51

....med världens chans att skriva ngt intelligent här på bloggen i lugn och ro.


Barnet har däckat! Han behagade vakna tidigt idag (06.30). Ja, jag vet att många småbarnsföräldrar  kanske inte tycker att det är såå himla tidigt, men vårt barn brukar åtminstone sova till 07.30-08.00


Nåja, dilemmat är att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva.......hmm, så jag får väl plita ner en liten resumé om veckan som gått och dagarna som komma skall.....


  • Viggo & jag har fått välbehövlig träning hos Maire. TACK!
  • Ammy & jag jobbade hårt på grundkursen i ruskväder och Ammy var jätteduktig.

  • Maire, Thomas, Jonas, Ninni och H-G var hemma hos oss och tränade jakt. Träningen saboterades effektivt av katten Murran. Snacka om störning.

  • Roger har bakat god kladdkaka.

  • Roger har spikat staket.

  • Ammy har hoppat över Rogers nyspikade staket och rymt....

  • Ammy har ätit upp fjärrkontrollen till TV:n

  • Isac har haft kompisträff. Fräckt med ett gäng 1-åringar som lullar runt i hela huset....

  • Vi har varit och tömt pinaler i torpet och sett en MEGASTOR råtta. Urk!

  • Viggo var på djursjukhuset igår och vaccinerades.

  • Imorgon ska jag och Malin till Birgitta och träna vovvarna.

  • Till helgen blir det mer träning för Viggo. Vi måste ju ladda inför WT Vegby på måndag.

  • Storma ska ultraljudas den 3 april. Oj, vad vi är nyfikna!!!!

  • Viggos brorsa har fått en egen hemsida. Kan ni finska?

    http://personal.inet.fi/koti/morris_mauri/index.html

  • Har plockat årets första fästing....eländes...

  • Har varit på uppfödarutbildningsträff och käkat god tårta.

  • Var på styrelsemöte igår och hade jättetrevligt. Kul att förena nytta med nöje och få prata hund.

  • Har beslutat mig för att Ammy "bara" får gå på grusvägen på promenaderna! Alltså inga ärevarv inne i skogen. Detta leder till att matte måste skrika, ofta och mycket, vilket i sin tur lett till att jag har fått ett barn som också skriker ofta och mycket på stackars Ammy. Isac knatar fram till Ammy när hon sover och skriker AHHHHH i förebyggande syfte, så att hon inte hittar på ngt fuffens där hon ligger.


....och nu ska jag se om jag kan väcka barnet, så att vi kan ta oss ner till affären och shoppa lite.


Ha det gott i snövädret/Catherine



Av Catherine - 10 mars 2008 16:17

Efter oändligt mycket knåpande (och svärande) tror jag att min nya hemsida ska fungera. Ni får jättegärna höra av er om den inte fungerar som den ska!


För er som alltid går in direkt på bloggen, så hittar ni min hemsida här:


http://web.telia.com/~u81005593/


Tanken är att få både hemsida och blogg på samma ställe. Hoppas som sagt att det funkar!!!

Av Catherine - 9 mars 2008 15:10

Idag var jag lite fräck och bjöd in Maire & Leif på lunch. Roger fick laga lunchen och till Maire & Leif nämnde jag i förbifarten att det fanns lite jobb att göra på hundgårdarna....


Själv åkte jag och Ammy på Grundkurs till Alvesta Hundklubb. Får man göra så?


När jag kom tillbaks, så hade vännerna kämpat och fixat, så nu är det sista klart i hundgårdarna. Vad gjorde man utan vännerna? Och vad gjorde man utan en sambo, som är kock?


Imorgon kommer hela föräldragruppen med ett gäng 1-åriga kompisar till Isac och då kan jag sätta in vovvarna i hundgården och slippa grunna på hur många 1-åringar Ammy ska lyckas välta eller om  hon har rymt från trädgården. Tack snälla Leif & Maire för all hjälp!!!!


Nu är det klart mer att göra innan allt är helt klart (regnskydd, hundhusen mm.), så snart måste jag nog utnyttja sambon igen och bjuda in vännerna på ytterligare en lunch.


Grundkursen gick bra. Ammy är en liten stjärna när hon kommer hemifrån. Hon blir något mer osäker på ny mark och tillsammans med ett gäng främmande hundar, vilket är väldigt fördelaktigt för mig, eftersom hon blir extremt lyhörd. Det tränades sitt, ligg, stanna kvar, gå fint i koppel samt lite allmän störningsträning. Urnyttigt för vilda unghundar! Sedan är det så skönt att få se att Ammy faktiskt inte är värst av vovvarna, utan egentligen så är hon underbart följsam.


Åja, hon hann med att härja lite på hemmaplan med sin mamma Raja också. Vild galopp, upp och ner ur vattenhålen.....


När Maire och Leif sedan skulle åka, försvann Viggopojken!? Han försvinner aldrig!! Orolig matte! Alla ropar och visslar, men ingen Viggo?????


Efter en stund hittar dock Roger honom................i Maires bil. Så se upp ni som har kennelkollegor, man vet aldrig när de försöker norpa med sig en stilig avelshane :)

Ovido - Quiz & Flashcards